کودکان به يکساعت فعاليت ورزشي در روز نياز دارند

با توجه به اينکه چاقي در کودکان روند صعودي پيدا کرده است و اجراي فعاليتهاي ورزشي در کودکان شديداً در خطر مي باشد ، پژوهشگران معتقدند توصيه به انجام فعاليت هاي ورزشي به والدين ، پزشکان ، مسئولين سلامت جامعه و مديران مدارس مي تواند از اهميت ويژه اي برخوردار باشد .
محققان پزشکي معتقدند که چاقي در کودکان همانند بزرگسالان يک مشکل با اهميت و جدي مي باشد . آنها مي گويند اگر امروز براي انجام حرکات ورزشي و تحرک کافي در کودکان کاري نکنيم ،‌۲۰ تا ۳۰ سال بعد بايد منتظر پديده چاقي بصورت اپيدمي باشيم .
گروهي از پزشکان معتقدند که کودکان ۸ تا ۱۱ سال بطور ميانگين ۵ دقيقه فعاليت ورزشي متوسط تا شديد در طي فعاليتهاي روزانه خود انجام مي دهند و حتي تحقيقات در امريکا نشان داده است که کودکان بطور ميانگين کمتر از ۲۵ دقيقه فعاليت ورزشي در طي برنامه هاي آموزشي هفتگي خود در مدرسه دارند .
البته در مورد ميزان نياز کودکان به فعاليتهاي فيزيکي و تحرک ورزشي آمار دقيقي وجود ندارد . ما مي دانيم که بزرگسالان روزانه به ۳۰ دقيقه فعاليت ورزشي متوسط تا شديد نياز دارند تا از لحاظ قلبي - عروقي دچار مشکل نشوند و يا براي کنترل وزن ۶۰ دقيقه فعاليت ورزشي مورد نياز است و يا حتي براي کاهش وزن بيشتر از آن ،‌ ليکن در مورد نياز دقيق کودکان اطلاعات دقيقي در دست نيست . حتي در کنفرانسهايي که اخيراً به منظور ارزيابي ميزان نياز کودکان به ورزش برگزار شده است اظهار شده است که لازمست تحقيقات بيشتري در مورد فوق بعمل آيد تا با قاطعيت بيشتري در مورد ميزان نياز کودکان به فعاليتهاي ورزشي صحبت نمود . البته همه محققين بر اين عقيده متفق القول مي باشند که کاهش فعاليتهاي ورزشي در برنامه هاي آموزشي مدارس يک مشکل بسيار بزرگ و با اهميت مي باشد . با توجه به تأکيد بيشتر مدارس بر جنبه هاي آموزشي دروس تئوري و تستي ، کلاسهاي مربوط به ورزش و فعاليتهاي ورزشي بتدريج در حال حذف شدن از مدارس راهنمايي و دبيرستان و حتي بسياري از مدارس ابتدايي مي باشد .
بخصوص در دوران ابتدايي کودکان نياز به حرکات بيشتري دارند و کاملاً غيرمنطقي و غيرطبيعي است که يک کودک دبستاني در تمام مدت روز بيحرکت بماند و انرژي خود را تخليه ننمايد . حتي متخصصين علوم پزشکي معتقدند که فعاليتهاي ورزشي باعث مي گردد که کودکان از لحاظ دروس خود نيز نمايش بهتري داشته باشند و به موفقيتهاي بيشتري نائل شوند . لذا پزشکان پيشنهاد مي نمايند که فعاليتهاي ورزشي بايد از زمان کودکستان تا سال دوازدهم در کليه برنامه هاي آموزشي گنجانده شود . البته بعضي از مدارس مقاومت مي کنند و کمبود بودجه و افزايش نيازهاي آموزشي تحصيلي دانش آموزان را که زمان بيشتري از ساعات مدرسه را به خود اختصاص مي دهد بهانه مي کنند .
و شايد براي حل اين معضل لازم باشد يا ساعات کار مدارس در طي روز افزايش يابد و يا فعاليتهاي ورزشي دانش آموزان به ساعات بعدازظهر انتقال يابد .
البته علاوه بر مدارس و مديران آنها ، والدين کودکان نيز داراي اهميت بسيار بالايي هستند و بايد به منظور ترغيب بيشتر کودکان خود به ورزش کردن تهييج شوند و خود نيز بعنوان يک الگوي بسيار مناسب به فعاليتهاي ورزشي بپردازند . پرواضح است که اگر والدين فعال باشند کودکان آنها نيز فعال خواهند بود .